Meer informatie?

Bel+31 341 414 521

Maart 2013 - Eigen rubriek in Stad in Bedrijf: "Klaargestoomd voor de Toekomst".

Elke maand gaat Stad in Bedrijf met een bedrijf uit de regio naar stomerij Topcleaning in Harderwijk. Tijdens dit bezoek wordt gekeken naar de zakelijke ontwikkelingen en hoe hier creatief op in te spelen. Bij de aftrap van deze serie komt bedrijfsleider Ruben van Pelt van Topcleaning zelf aan het woord. Hoe stoomt hij zijn onderneming klaar voor de toekomst?

KIJK EERST KRITISCH NAAR DE BASIS

Na zijn aanstelling vorig jaar mei ging Ruben van Pelt vrijwel gelijk alle bedrijfsprocessen beschouwen. Al snel bleek dat er genoeg kansen lagen om de basis efficiënter in te richten.

Zo werden er in korte tijd kostenbesparingen gerealiseerd bij de inkoopcontracten, de administratie, de productie en ook bij het transport. Met de chauffeurs maakte hij een efficiëntere indeling van de routes met als resultaat dat er sindsdien veel minder kilometers gereden worden. Hij veranderde de werktijden zodat er door de dag heen een flexibelere bezetting is. ‘Bij alles wat we willen doen kijken we eerst heel kritisch rond. Werken de juiste mensen op de juiste plek op het juiste tijdstip? Is het wel noodzakelijk om iets aan te schaffen en waar koop je het dan?

DE CRISIS BIEDT MOGELIJKHEDEN

De crisis, zo is de stellige overtuiging van Ruben van Pelt, biedt volop mogelijkheden. Nog nooit is er zoveel aanbod van talentvol personeel geweest op allerlei vakgebieden. Het afgelopen jaar nam hij voor de stomerij drie jonge, mannelijke hbo’ers aan die tussen twee studies inzaten. Deze studenten leerden enorm snel en hadden een heel positieve invloed op de sfeer en de samenwerking en keken ook kritisch mee naar de verschillende processen.


‘Als zij in september weer gaan studeren trekken we opnieuw drie hbo’ers aan. Hierdoor zorgen we dat er elke 6 maanden een frisse wind door het bedrijf waait.’Uit dezelfde vijver werd twee maanden geleden een ervaren marketeer op parttime basis in dienst genomen. Ruben van Pelt: ‘marketing is zo’n belangrijk onderdeel geworden, als je er niet aan meedoet dan vliegt iedereen je voorbij. Je moet strategieën voor de lange termijn ontwikkelen en er voortdurend mee bezig blijven. Henk Jan bezit de kennis en ervaring om onze marketing aan te pakken. Niet alleen op internet, maar in de breedste zin, dus ook bijvoorbeeld via postercampagnes en marktonderzoeken. Door het grote aanbod op de huidige arbeidsmarkt is het voor een bedrijf van onze omvang nu mogelijk een marketingafdeling op te starten met een beperkt budget.’ Topcleaning had drie jaar geleden een gloednieuwe website gelanceerd, maar daar vervolgens nooit meer iets mee gedaan. ‘We waren niet vindbaar en heel veel diensten stonden niet op de site. Wie weet er nu dat wij ook kussens van tuinstoelen, motorkleding en skikleding reinigen, of gordijnen brandvertragend impregneren? Door onze jarenlange ervaring in textielreiniging en samenwerking met vooraanstaande fabrikanten hebben wij voor ieder artikel een reinigingsmethode die rekening houdt met de specifieke kenmerken van de stof. Wij willen naar buiten treden met wat we allemaal kunnen!’ Henk Jan ging aan de slag met de website en nu, na slechts zes weken, is het aantal unieke bezoekers al verdubbeld. Topcleaning zag tevens een enorme toename van offerteaanvragen op diensten die het tegenwoordig wel kenbaar maakt.

Onze stoomtips…

Tip 1. Een goede vindbaarheid op internet is essentieel. Google levert daar gratis software voor. Controleer vervolgens of je diensten ook daadwerkelijk vindbaar zijn.
Tip 2. Maak gebruik van het talent dat nu zoekt naar een nieuwe uitdaging. Beperk je hierin niet alleen tot productiewerk, maar denk ook marketing, een financiële doorlichting van uw bedrijf of een procesanalyse.

Wil je meer weten?

Dan horen we graag van je! Stuur ons gerust je vraag of verzoek, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.

Neem direct contact op
Voor elke uitdaging een oplossing
  • landelijke dekking
  • zorgvuldige behandeling
  • proefreiniging mogelijk
  • snelle service
Bedrijfsfilm
271