Meer informatie?

Bel+31 341 414 521

Maart 2014 - Topcleaning wint NETEX marketing Jaarprijs 2014

Topcleaning Harderwijk wint branche prijs!

Topcleaning aan de Fahrenheitstraat 50 te Harderwijk heeft de “NETEX Marketing Jaarprijs 2014” gewonnen. Dit werd afgelopen zaterdag bekendgemaakt tijdens de WorkSopdag, hét vakevenement voor de Nederlandse Textielreinigingsbranche, die dit jaar gehouden is bij Beeld en Geluid in Hilversum. In totaal werden twintig bedrijven genomineerd en beoordeeld op bedrijfspresentatie, moderne dienstverlening en klanttevredenheid. Topcleaning Harderwijk kwam als winnaar uit de bus. De wisseltrofee met daarbij een cheque van €5000,- werd onder luid applaus in ontvangst genomen door de eigenaren de heer en mevrouw Elzerman en dhr. R. van Pelt, bedrijfsleider. Topcleaning onderscheidde zichzelf van de rest in haar:

  • Marketingstrategie
  • Doelgroep gerichtheid
  • Specialisaties dienstverlening
  • Innovatief vermogen
  • Promotionele activiteiten

Nominatie
In totaal werden uit 350 bedrijven 20 textielreinigers genomineerd. In 2013 werden er, naast de jury beoordeling op vele punten van marketing en klantenservice, voor het eerst mystery shoppers ingezet om de bedrijven die zich hadden aangemeld, te beoordelen. De focus lag niet alleen op milieu en vaktechniek, maar er werd ook gekeken naar promotie, pr en uitstraling om te beoordelen hoe de consument naar maximale tevredenheid wordt bediend. Gedegen wetenschappelijk onderzoek toonde het aan: bij professionele textielreiniging gaat het vooral om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken.

Dit jaar zijn de criteria nog verder aangevuld. De textielreinigers zijn beoordeeld op bedrijfspresentatie, vernieuwing, innovatie, marketing, moderne dienstverlening en vooral promotie, pr en klanttevredenheid. Daarnaast is milieuvriendelijkheid een basis voorwaarde. Recent onafhankelijk TNO onderzoek heeft aangetoond dat professionele textielreiniging gemiddeld zelfs twee keer milieuvriendelijker is dan wassen in de huishoudwasmachine.

NETEX
De Nederlandse vereniging van Textielreinigers (NETEX) is de brancheorganisatie voor stomerijen waarbij meer dan 65% van de Nederlandse stomerijen is aangesloten. Dit komt neer op zo'n 350 vestigingen door heel Nederland. De vereniging heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening van de aangesloten leden te bevorderen. NETEX neemt dan ook regelmatig initiatief tot onderzoeken om de kwaliteit van de processen te blijven verbeteren.

Benieuwd naar de beoordelings rapportage van de NETEX? Lees hieronder de rapportage:

 

 

Topcleaning Harderwijk:

Afwijken van de bestaande paden!

Sinds twee jaar heeft Topcleaning een nieuwe bedrijfsleider, Ruben van Pelt. Joke en Johan Elzerman zijn al meer dan 45 jaar werkzaam in het vak. Samen wordt Topcleaning verder ontwikkeld. Ondanks dat Ruben nieuw is in de branche, deelt hij samen met Johan dezelfde visie en ondernemingsdrang. Dit heeft geleid tot een bijzondere samenwerking en werpt nu al de vruchten af. Profiel van een dynamische en vooruitstrevend textielreinigingsbedrijf.

Waar veel stomerijen zich grotendeels op particulieren richten en hiervan afhankelijk zijn, is dit bij Topcleaning slechts een klein onderdeel van de totale omzet. Desondanks betekent het niet dat de dienstverlening richting particulieren ondergesneeuwd is. Integendeel, waar bij een aantal bedrijven in Nederland de omzet onder druk staat, is deze in Harderwijk al twee jaar achtereen gestegen. Volgens Ruben heeft dit veel te maken met een andere aanpak van de promotie.

Opvallende reclame

In haar uitingen, bij onder andere servicepunten, is Topcleaning gebruik gaan maken van stoepborden met daarin een afbeelding van een bananentros met een waslabel eraan. Daaronder staat: ‘’voor het reinigen van sommige producten denkt u misschien niet direct aan een de stomerij…’’. Deze uiting blijkt een echte ‘head turner’ en voorbijgangers blijven vaak stil staan om het bord goed te bekijken. Het levert veel positieve reacties op. Door op de juiste manier af te wijken van reguliere uitingen val je op, aldus Ruben.

Nieuwe paden

Afwijken van bestaande paden, daar heeft Topcleaning zich de laatste tijd opgericht. Naast de gebruikelijke dienstverlening is het de markt gaan verkennen op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Het nadrukkelijk profileren van boot- en caravankussenreiniging is er zo één. Begin 2013 is Topcleaning hiermee begonnen met daaraan gekoppeld een haal- en brengservice.  Eén van de hoogtepunten in 2013 was in oktober toen deze dienstverlening werd getest door de ANWB. In de Kampeer en Caravan Kampioen behaalde het 4 van de 5 sterren. Deze beoordeling leidde tot een flinke stijging in de vraag.

Onderscheidend

Topcleaning blijft natuurlijk ook gespecialiseerd in brand- en roetschade, lucht verdeelslangen, brandweerkleding en bedrijfskleding reinigen. Zoals eerder gesteld is het grootste deel van haar klanten business to business. Topcleaning probeert steeds meer bij de begingebruiker in plaats van de eindgebruiker aan tafel te zitten. Dat betekent dat er in een vroeg stadium met leveranciers van bijvoorbeeld bedrijfskleding gesproken wordt. Bij een samenwerking kunnen leveranciers naast hun product ook reinigingsservice aanbieden. Zo’n samenwerking heeft voor beide bedrijven en de klant voordelen.

One-stop-shop concept

De klant mag  er vanuit gaan dat de kleding langer mee gaat door de kwaliteitsreiniging, daarnaast kan hij profiteren van een complete dienstverlening zonder bij twee partijen contracten af te hoeven sluiten. Ruben ziet ook de algemene trend dat steeds meer bedrijven het product- en dienstenaanbod verbreden, zoals bijvoorbeeld bol.com. Topcleaning gaat ook steeds meer in de richting van een ‘one stop shop’ concept. Waar voorheen gespecialiseerd werd in een specifieke dienstverlening, kan Topcleaning zoveel meer op het gebied van textielreiniging uitvoeren met een hoog kwaliteits- en service niveau.. Als voorbeeld noemt Ruben jachthavens, waarvoor het bedrijf zowel bootkappen, bootkussens, gordijntjes, matrassen en eventueel een zeilkleding kan reinigen.

Nieuwe uitdagingen

Topcleaning probeert haar dienstverlening ook steeds meer online te profileren doormiddel van haar website. Daarnaast richt ze zich niet op advertorial maar op editorial, het creëren van media aandacht in plaats van advertenties plaatsen. Mooi voorbeeld is een eigen rubriek “klaargestoomd voor de toekomst” in een regionaal ondernemersblad, waar maandelijks een directeur geïnterviewd wordt over de ontwikkelingen in zijn of haar branche. Voor 2014 heeft Topcleaning nog een aantal spraakmakende projecten in petto. Hierbij wordt er misschien zelfs nog meer van de bestaande paden afgeweken dan tot nu toe. Het bedrijf is in ieder geval van plan nieuwe markten aan te boren en haar service pakket verder te verbreden.

Beoordeling algemeen concept

Topcleaning heeft een duidelijke visie en strategie met betrekking tot alle P’s. Men is actief bezig om de beschreven strategieën en doelen in uitvoering te brengen. Door af te wijken van bestaande paden en te innoveren in diensten en PR onderscheidt het bedrijf zich van concurrenten. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zich met een geprofileerde visie ontwikkeld. Ondanks het uitgebreide aanbod van dienstverleningen wordt dit door de organisatie op een hoog kwaliteitsniveau ingevuld. Topcleaning is voortdurend bezig om zichzelf te verbeteren qua dienstverlening en kwaliteit, maar ook op organisatorisch vlak. Men volgt de markt inhoudelijk en speelt actief in op (nieuwe) marktkansen. Topcleaning heeft hierbij diverse concrete resultaten behaald.

Wil je meer weten?

Dan horen we graag van je! Stuur ons gerust je vraag of verzoek, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.

Neem direct contact op
Voor elke uitdaging een oplossing
  • landelijke dekking
  • zorgvuldige behandeling
  • proefreiniging mogelijk
  • snelle service
Bedrijfsfilm
271